عضویت در مجامع بیت المللی

عضویت در مجامع بیت المللی

پروژه تابش نور سنکروترون برای علوم تجربی و کاربردهای آن (سزامی)

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۶ با تصویب مجلس شورای اسلامی ایران به عضویت پروژه سزامی (تابش نور سنکروترون برای علوم تجربی و کاربردهای آن) درآمده است. پروژه سزامی (SESAME) طرح مشترک بین ایران و کشور های منطقه با هدف ساخت یک ماشین سینکروترون (ماشین عظیم تولید پرتو ایکس با فرکانس قابل تنظیم) جهت استفاده در مصارف علمی است که در کشور اردن مستقر است. این پروژه جزء علوم مهندسی پیشرفته فیزیک ذرات محسوب می گردد و بهره گیری از آن در زمینه‌های علمی از جمله پزشکی، محیط زیست، کشاورزی و ... مفید است. اعضای دائم پروژه سزامی عبارتند از جمهوری اسلامی ایران، اردن، امارات متحدۀ عربی، بحرین، پاکستان، ترکیه، فلسطین، اسرائیل و مصر.

فعالیت های مرکز در سزامی

  • مشارکت در تدوین برنامه کاری و تخمین بودجه سالانه کمیته سزامی
  • برگزاری جلسه دوره ای اعضای کمیته سزامی ایران
  • تاسیس دبیرخانه، دفتر اجرایی، دفتر فنی كمیته سزامی
  • شرکت نمایندگان و مشاور ایران در شورای عالی سزامی
  • شرکت کاربران ایرانی در همایش سالانه کاربران
  • برگزاری همایش مربوط به کاربردهای تابش سنکروترون
  • همکاری با طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی)

فرهنگستان علوم كشورهای درحال توسعه (TWAS)

فرهنگستان علوم كشورهای درحال توسعه (TWAS) توسط گروهی از دانشمندان برجستۀ کشورهای جنوب با پیشگامی پروفسور عبدالسلام، برندۀ پاکستانی جایزۀ نوبل، و با هدف ارتقاء ظرفیت علمی این کشورها تشکیل شده است. این سازمان مستقل بین المللی در سال ۱۹۸۳ در تریست ایتالیا با عنوان اولیۀ " فرهنگستان علوم جهان سوم" آغاز به کار کرد. اعضاء این فرهنگستان که تعداد آنان هم اکنون بیش از نهصد نفر است، از بین دانشمندان برجستۀ جهان انتخاب می شوند و هفتاد کشور را نمایندگی می کنند. دبیرخانۀ تواس در مرکز تحقیقات فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP ) در تریست ایتالیا قرار دارد و شورایی که هر سه سال یکبار توسط اعضاء انتخاب می شود نظارت بر برنامه های آن را به عهده دارد.

تواس ایران

با به عضویت درآمدن تعداد قابل توجهی از پژوهشگران برجسته ایرانی در فرهنگستان علوم كشورهای درحال توسعه (TWAS) شاخه ایرانی این فرهنگستان با عنوان تواس ایران (TWASIC) توسط یازده نفر از پژوهشگران ایرانی در سال ۱۳۸۲ در مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین المللی تشکیل شد. اعضای تواس ایران جلساتی را به منظور بررسی صلاحیت نامزدهای دریافت جایزه تواس و معرفی پژوهشگران ایرانی واجد شرایط برای عضویت در تواس بین المللی، تشکیل می دهند. ماحصل تحقیقات انجام شده توسط اعضا تواس ایران با حمایت مالی مركز بیش از ۱۰۰ مقاله منتشر شده در مجلات معتبر علمی است.

اعضای فعلی تواس ایران

سال عضویت زمینۀ تخصصی نام

۱۹۸۷ علوم پزشکی و بهداشت فرخ سعیدی

۱۹۸۷ فیزیک یوسف ثبوتی

۱۹۹۲-۲۰۰۸ علوم پزشکی و بهداشت حسین میرشمسی

۱۹۹۵ علوم پزشکی و بهداشت داریوش فرهود

۱۹۹۵ شیمی عباس شفیعی

۱۹۹۷ علوم پزشکی و بهداشت مهدی بلالی مود

۲۰۰۰ شیمی حبیب فیروزآبادی

۲۰۰۰ فیزیک فرهاد اردلان

۲۰۰۰ فیزیک رضا منصوری

۲۰۰۳ علوم مهندسی علی کاوه

۲۰۰۳ فیزیک حسام الدین ارفعی

۲۰۰۴ علوم کشاورزی کرامت الله ایزدپناه جهرمی

۲۰۰۴ علوم پزشکی و بهداشت رضا ملک زاده

۲۰۰۵ شیمی افسانه صفوی

۲۰۰۷ شیمی مجتبی شمسی پور

________________________________________

مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP)

مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP) نام مرکزی علمی-آموزشی است که عبدالسلام دانشمند پاکستانی و برنده جایزه نوبل فیزیک، در سال ۱۹۶۴در ده کیلومتری شهر تریست ایتالیا تأسیس کرد. هدف این مرکز توسعه و ایجاد انگیزه در تحقیق و تحصیل رشته‌های پیشرفته به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. با وجود اینکه نام اولیه مرکز کماکان حفظ شده است، فعالیت‌های آن اکثر جنبه‌های علم فیزیک و کاربردهای آن را در بر می‌گیرد.

بیش از سه دهه است که این مرکز به عنوان مکانی برای گردهمایی دانشمندان سراسر جهان فعالیت می کند. سالانه نزدیک به ۴۰۰۰ دانشمند از مرکز بازدید می کنند تا همزمان از محیط علمی و امکانات پژوهشی سطح بالای آن بهره مند شوند.

در ۱۹ آذر ماه ۱۳۷۷ (۱۰ دسامبر ۱۹۹۸)، یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق) و مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام در جریان سفر وزیر علوم به منظور شرکت در دهمین نشست عمومی فرهنگستان علوم جهان سوم (TWAS) و دوازدهمین نشست شورای اجرایی شبکه سازمان های علمی جهان سوم (TWNSO) تریست ایتالیا به امضاء رسید.

مرکز مطالعات به عنوان کانون اصلی همکاری ایران با مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام امور مربوط به اجرایی کردن تفاهم نامه های امضاء شده را به عهده دارد.